Google Search Console

Komma igång med Search Console

Om du är intresserad av att förbättra hur din webbplatsen visas på Google Sök och är villig att lägga lite tid på att läsa om sökmotoroptimering (SEO) och Search Console kan du komma igång med hjälp av den här guiden. Du behöver inte ha koll på HTML eller kodning, men du behöver fundera på hur webbplatsen är ordnad och skriven, och vara villig att ändra webbplatsen. Den goda nyheten är sökresultat kan förbättras med små ansträngningar.

  1. Registrera dig för Search Console. Det kostar ingenting, det finns ingen betaltjänst eller version att uppgradera till och du blir aviserad ifall Google hittar ovanlig aktivitet på webbplatsen, t.ex. problem med genomsökningen eller tecken på att den blivit hackad.

  2. Lägg till webbplatsen och verifiera att du äger den. Du måste bevisa att du äger webbplatsen eftersom Search Console visar uppgifter om webbplatsen som endast webbplatsägare ska ta del av och ger dig möjlighet att göra ändringar som kan påverka hur webbplatsen visas på Google.

  3. Få ut så mycket som möjligt av hjälpen. Visste du att det går att dra det inbäddade hjälpfönstret?

  4. Läs vår guide om grundläggande användning av Search Console. Den som använder Search Console på en grundläggande nivå behöver oftast bara kolla webbplatsen en gång i månaden, om vi inte meddelar att vi har hittat ett problem.

  5. Lär dig grunderna i hur Google Sök fungerar (följ kursen i SEO för nybörjare). Ämnen som tas upp:

    • Grunderna i hur Google Sök fungerar.

    • En sökoptimeringsguide för nybörjare om hur du på bästa sätt ser till att Google kan hitta, tolka och visa webbplatsen korrekt i sökresultat.

    • Hur du avgör om du behöver låta en expert på sökmotoroptimering hantera din närvaro på Google eller om du kan göra det själv.

  6. Kolla in de här rapporterna:

    • Viktigt!

      • Titta på egendomsöversikten. På egendomens översiktssida eller instrumentpanel visas viktiga problem (i förekommande fall), t.ex. säkerhetsproblem eller manuella åtgärder, och sammanfattande diagram över resultatet på Google, indextäckningen med mera. På översiktssidan ser du snabbt om det finns problem som behöver åtgärdas.

      • Hur går det för webbplatsen på Google? Använd lämplig resultatrapport för webbplatsen. Vi har resultatrapporter för webbsökning, nyhetssökning och Förslag.

      • Har din webbplats blivit hackad? I rapporten över säkerhetsproblem ser du om Google har funnit tecken på att webbplatsen har blivit hackad, vilket kan leda till en dålig eller skadlig användarupplevelse och att webbplatsen blockeras på Sök. (Observera att säkerhetsstatusen visas i översikten också, och om nya problem skulle uppstå får du en e-postavisering om det. Om inga säkerhetsproblem visas i egendomsöversikten behöver du alltså inte kolla den här rapporten.)

      • Bryter webbplatsen mot Googles policy? I rapporten Manuella åtgärder ser du om webbplatsen bryter mot någon av våra riktlinjer för webbansvariga. Det kan i så fall leda till att innehållet utelämnas från sökresultaten. (Observera att eventuella manuella åtgärder mot webbplatsen anslås i översikten och du får en e-postavisering när de vidtas. Om inga manuella åtgärder visas i egendomsöversikten behöver du alltså inte kolla den här rapporten.)

    • Valfri

  7. Om du har tagit del av all grundläggande information och vill sätta dig in i mer avancerade ämnen inom SEO eller Search Console kan du fortsätta med kursen för avancerade användare.

Viktiga begrepp i Sök

Följande begrepp används i alla rapporter och i dokumentationen. Det är viktigt att du förstår dem, annars kanske du inte förstår (eller missförstår) rapporterna.

  • Egendom
    Ett allmänt namn för en webbplats som du har lagt till i ditt Search Console-konto. Du kan se en lista med dina egendomar på startsidan i kontot.

  • Verifiera
    Att bevisa att det är du som äger webbplatsen som refereras till i ditt Search Console-konto. En egendom måste vara verifierad innan data om den visas. Du måste verifiera att du äger en webbplats innan du kan öppna den i Search Console.

  • Klick/exponering/CTR: Detta är de grundläggande mätvärdena för resultat på Google Sök. Här kan du läsa mer om dem.

    • Klick: Hur många som har klickat på en länk (eller bild eller video) som leder till din webbplats på Google Sök, i Förslag eller någon annanstans där mätvärdet registreras.

    • Exponering: Hur många som har sett en länk (eller bild, video eller något annat) som leder till din webbplats på Google Sök, i Förslag eller någon annanstans där mätvärdet registreras.

    • CTR: Klickfrekvensen, det vill säga (antalet klick ÷ antalet exponeringar).

  • Genomsökning
    Googles sökrobotar följer länkar och webbplatskartor för att skapa en lista med offentligt tillgängliga webbadresser som vi ska besöka. Det är det första steget mot att bli tillagd i Googles sökresultat.

  • Indexering
    Processen att analysera vad som finns på en sida och vad den handlar om och lagra uppgifterna på Google. Detta hjälper Google att avgöra bästa sökresultat för en användares sökfråga.

  • Googlebot
    Googles sökrobot. Google har några olika Googlebotar som begär dina sidor som olika enhetstyper (en smartphone, en funktionstelefon eller en dator) för att beräkna olika sökresultat för användare som söker på dessa enheter.

  • Kanonisering
    Om du har samma sida på olika webbadresser kan sökresultaten spridas ut över dubblettsidorna. Du kanske till exempel har samma sida på http://example.com/hundar och http://www.example.com/hundar. Då kan varje sida visas separat vid sökning med lägre rankning än om du bara hade haft en enda sida. I så fall indikerar du för Google att dessa sidor är likadana och väljer ut en som kanonisk (officiell sida), så visas bara den i sökresultatet. Ange kanoniska sidor eller webbplatser med en webbplatskarta, HTML-taggar eller inställningarna i Search Console.

  • robots.txt
    Namnet på en fil på din webbplats som talar om för Google vilka sidor på webbplatsen som vi inte ska fråga efter.

  • Webbplatskarta
    En lista med webbadresser på din webbplats som Google använder som startplatser för att börja genomsöka en webbplats. En webbplatskarta finns i en eller flera filer på webbplatsen.

  • Resurs
    En webbsida läser vanligen in ett antal ytterligare
    resurser, till exempel CSS, JavaScript och bilder. Se till att Googlebot inte hindras från att läsa resurser som påverkar sidans innebörd vid indexeringen.

  • Rendering
    Google försöker visa alla sidor som indexeras för att se sidan som användaren ser den.
    Rendering är när sidan visas med rätt bilder och layout så att Google kan analysera dess innebörd.

  • Manuell åtgärd
    Om din sida bryter mot någon av Googles riktlinjer för kvalitet, till exempel angående spam, kan en manuell åtgärd vidtas. Då får sidan en sämre placering i Googles sökresultat.